Istedenfor Tiomila har jeg trent på hjemmebane i Bern siden Norwegian Spring i Østfold. Jeg startet perioden med 4 dager sykdom, men etter det har jeg fått trent som planlagt. Jeg har også byttet jobb (fra ETH Zürich) og blitt doktorgradsstudent ved Universitetet i Bern, og dermed også blitt kvitt reisebelastningen.
Jeg startet altså opp med en kort sykdomsrunde etter Norwegian Spring, som heldivis ikke ble lang. I de dagene jeg var syk avsluttet jeg i Zürich, og 5. mai startet jeg som PhD-student i Bern (les mer). Fra og med Tiomila-helgen (som jeg stod over) og til og med helgen etter, kjørte jeg en litt hardere uke med 5 kvalitetsøkter på 8 dager. Det kjentes bra å få løpt noen skikkelige intervaller igjen.
Noen tekniske økter har jeg også fått gjort, både VM-relevante i Pre-Alpint terreng (2 økter som jeg ikke får legge på nett fordi de er beskyttet) og et par i lavlandet i Bern:
Fredag 16.mai returnerte jeg til Norge, og fikk meg en fin langtur hjemme i Nordkisa på nasjonaldagen, hvor jeg løp sammen med pappa til tårnet på Hasleråsen (lokalt utsiktspunkt). I dag har jeg løpt o-intervall i Nannestad på Ullensaker Orienterings nye kart "Vollaugseter" og brukte tur-o-postene som henger ute der.
På tirsdag reiser jeg videre til Trøndelag for å løpe uttak til verdenscupen i juni som teller som VM-uttak. I tillegg er det NM-sprint og sprintstafett i Trondheim neste helg.
Info om uttaksløpene og NM-sprint og sprintstafett.