Med et stort startfelt der det kun var kort eller lang løype som gjaldt, herrer og damer hadde altså samme løype, gikk det fort fra start. Inn mot førstepost trodde jeg at jeg hadde kontroll, men med andres lykter overalt ble det nesten umulig å se refleksen på posten, og jeg løp dermed rett forbi og for langt. Måtte tilbake og tapte de andre jentenes rygger. Løypene var gaflet med sommerfugl, så på vei til 3.post så jeg Simone Niggli og Sabine Hauswirts løpende til en annen post enn meg. Litt defensivt tenkte jeg at det var uretferdig at de hadde samme gafling, og at jeg var alene, men det var jeg jo selv skyld i siden jeg bommet på første, og var derfor redd for at jeg løp for sakte i forhold til dem.
Jeg kjempet videre og var aldri helt alene siden det var gutter rundt meg. Tåke var så tjukk mange steder at om man løp 10 meter fra skogkanten ute på et jordet kunne man ikke se skogkanten, så man ble nødt til å løpe helt innom alle detaljer man ønsket å komme i kontakt med på strekkene for å i det hele tatt finne fram. Man fikk rett og slett føle seg fram. Da sommerfugle var slutt kom jeg sammen med Sabine og Simone, og motivasjonen steg flere hakk. Løp sammen med dem i 2 strekk, men gjennom et grønt område mistet jeg kontakten med dem, og med den tjukke tåke hadde jeg ikke peiling på om de var foran eller bak. Gjorde noen mindre feil de siste 2 km, men så ikke noe mer til de andre. Det viste seg at Simone hadde hektet av meg og Sabine, og at Sabine hadde kjørt seg fast i grøntområde der vi mistet hverandre. Dermed vant Simone, 2:30min foran meg, og 3min foran Sabine. Gøy, men frustrende å miste kontakten og bli løpt fra med 2:30min de siste 2km.
Ellers har jeg løpt to vm-relevante treninger den siste uka. En i Schmidwald og en i Langenthal.